خانهسلامتسبک زندگیورزش های عالی برای کنترل دیابت

ورزش های عالی برای کنترل دیابت

در این پست، قصد داریم تا تاثیر ورزش در کنترل دیابت را بررسی کنیم . برای این منظور به داده هایی که توسط پژوهشگران جمع آوری شده، مراجعه می کنیم . در ادامه با ما همراه باشید

مقدمه 
مطالعه‌ای که در مجله پزشکی ورزشی بریتانیا منتشر شد، داده‌ها را از بیش از ۵۹,۰۰۰ نفر از بانک اطلاعات ژنتیکی بریتانیا تجزیه و تحلیل کرد. پژوهشگران با استفاده از شتاب‌سنج‌ها، فعالیت بدنی شرکت‌کنندگان را نظارت کردند.

پژوهشگران متوجه شدند که افرادی که تا یک ساعت در روز فعالیت ورزشی متوسط یا شدید انجام می‌دادند، تا ۷۴٪ ریسک کمتر بروز دیابت نوع ۲ نسبت به افراد غیرفعال داشتند. (لازم به ذکر است: افرادی که هر مقداری از فعالیت ورزشی متوسط یا شدید را روزانه انجام می‌دادند، نیز کاهشی در ریسک بروز دیابت نوع ۲ داشتند.)

همچنین، پژوهشگران کشف کردند که ورزش منظم به کاهش ریسک بروز دیابت نوع ۲ در افرادی که احتمال ژنتیکی بیشتری برای ابتلا به این بیماری داشتند، کمک می‌کند.

بنابراین، نتیجه پژوهش این است که مشارکت در فعالیت بدنی به ویژه ورزش با شدت متوسط یا شدید – باید تشویق شود، به خصوص در افرادی که ریسک ژنتیکی بالایی برای ابتلا به دیابت نوع ۲ دارند. ممکن است حداقل یا حداکثر میزان مفیدی برای این فواید وجود نداشته باشد، پژوهشگران در یادداشت‌های مطالعه افزودند.

بورخا دل پوزو کروز، دکترایی همکار مقاله و استاد در دانشکده علوم ورزشی و بیومکانیک بالینی در دانمارک جنوبی، می‌گوید: دیابت نوع ۲ در سراسر جهان بسیار شایع است. او به این نکته اشاره می‌کند که ورزش به عنوان پیشنهاد رایجی برای کاهش ریسک ابتلا به این بیماری معمولاً مطرح می‌شود، اما می‌گوید که توصیه‌های مشخصی درباره چگونگی برخورد با آن وجود ندارد.

چرا ورزش ممکن است ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش دهد؟

پژوهشگران دلایل کاهش ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ ناشی از ورزش را بررسی نکردند – آنها فقط یک ارتباط پیدا کردند. با این حال، تعدادی فرضیه وجود دارد. دل پوزو کروز می‌گوید: شناخته شده است که ورزش تأثیر چندین مکانیسم بیولوژیکی مرتبط با دیابت را دارد، از جمله بهینه‌سازی نحوه بدن در تنظیم گلوکز (قند خون).

وی اضافه می‌کند که ورزش به بدن شما در مقابل انسولین حساسیت می‌بخشد که به گلوکز خون وارد سلول‌های بدن می‌شود تا برای تولید انرژی استفاده شود. مارک اچ. شوتا، دکترایی و مدیر پزشکی مرکز دیابت رودبا در دانشگاه پنسیلوانیا، توضیح می‌دهد: اگر انسولین در بدن بهتر کار کند، سلول‌های بتا در غده‌ی لوزالمعده که انسولین تولید می‌کنند، می‌توانند کمی استراحت کنند و ممکن است به دیابت نوع ۲ تبدیل نشوند.

تمرینات با شدت متوسط تا شدید همچنین به طور کلی چربی‌سوزی را افزایش می‌دهند، که ممکن است به افراد کمک کند تا وزن بدن کمتری داشته باشند – و اضافه وزن یا چاقی عامل خطری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ است، می‌گوید پویا شفیع پور، دکترایی و متخصص پزشکی خانواده و چاقی در مرکز سلامت Providence Saint John در سانتا مونیکا، کالیفرنیا. او می‌گوید: اثر این تمرینات فراتر از مدت زمان ورزش است و معمولاً برای چند ساعت پس از آن، متابولیسم و اثر سوزاندن چربی‌ها همچنان ادامه دارد.

مهم است که توجه کنیم که این تنها پژوهشی نیست که ارتباط بین ورزش و کاهش ریسک دیابت نوع ۲ را مشخص کرده است. تحقیقات نشان داده است که “راه‌راهی تند” می‌تواند ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ را به طرز قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد، در حالی که یک مطالعه منتشر شده در سال گذشته در مجله مراقبت از دیابت (Diabetes Care) نشان داد که هر 1000 گامی که یک نفر در روز برمی‌دارد، ریسک ابتلا به دیابت نوع ۲ او را ۶٪ کاهش می‌دهد.

دکتر شوتا می‌گوید: یافته‌های جدید برای هیچ دیابت‌نگاری متخصصی تعجبی ندارد. وی می‌گوید: اما نکته خوب در این پژوهش این است که نشان می‌دهد حتی در افرادی که برای ابتلا به دیابت نوع ۲ در معرض خطر هستند، تحقق مزیت‌های سلامتی ورزشی می‌تواند متحقق شود.

جمع بندی

به طور کلی، متخصصان توصیه می‌کنند که هر روز به مدت حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی متوسط یا شدید انجام دهید. انتخاب فعالیت‌هایی مانند دویدن، شنا، مربیگری و ژیمناستیک می‌تواند برای بهبود سلامتی کلی و کاهش ریسک ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ مفید باشد. همچنین، مهم است که همراه با فعالیت بدنی منظم، رژیم غذایی سالم و متنوعی را نیز رعایت کنید. برای مشاوره دقیق‌تر و تنظیم برنامه ورزشی، مراجعه به یک پزشک یا متخصص توصیه می‌شود.

عرفان کهن ترابی
عرفان کهن ترابی
هزاران کیلومتر اسکرول کردم تا به هدفم نزدیک تر شوم

ترک پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشتر بخوانید