خانهعلمیآیا حشرات شخصیت دارند ؟

آیا حشرات شخصیت دارند ؟

بابیتس دانشجوی دکتری در گروه زیست‌شناسی تکاملی و بیولوژی انسان در دانشگاه دبرسن در مجارستان است و او با پیگیری از مشاهدات اولیه خود، در حال توسعه آزمون‌های شخصیت برای حشرات است.

مانند بسیاری از ما، ملیندا بابیتس هم یک حیوان خانگی کامل دارد. اما احتمالاً نوعی که شما در ذهنتان هست، نیست. بابیتس در دوران نوجوانی برای تأمین غذای سوسک‌های خزنده خود، سوسک پرورش می‌داد. اما به زودی متوجه شد که این موجودات دنیای خودشان را دارند و شخصیت خودشان را هم دارند.

حشرات، چه سهمی از جهان دارند؟

تخمین زده می‌شود که حدود 10 کوینتیلیون حشره زنده در زمین وجود دارد. به عبارت دیگر، برای هر انسانی از ما، تقریباً 1 میلیارد حشره وجود دارد. بابیتس می‌گوید: “بسیاری از مردم فکر می‌کنند که حشرات مانند ماشین‌های کوچکی هستند که فقط تغذیه و تکثیر می‌کنند و فقط برای آزار ما در اینجا هستند، اما واقعیت این است که این حیوانات همیشه در اطراف ما هستند و لازم است مردم بهتر با آن‌ها آشنا شوند.”

بابیتس و همکارانش، در کار خود با حشرات، “شخصیت” را به عنوان “تفاوت‌های ثابت فردی” تعریف می‌کنند. الگوهای ثابت در رفتار فردی می‌تواند در همان حشرات در طول زمان یا در شرایط مختلف مشاهده شود. به عنوان مثال، در هنگام پرورش سوسک‌های خود، بابیتس متوجه شد که برخی از حشرات نر، نسبت به دیگر حشرات خشونت‌آمیزتر رفتار می کنند.

صفات شخصیتی که در حشرات بیشتر مورد مطالعه قرار گرفته‌اند، عبارت است از شجاعت، اجتماعی بودن و خشونت؛ در تحقیقات بابیتس، هدف بابیتس اندازه‌گیری تفاوت‌های شخصیتی بین حشرات است. او برای آزمایش‌های خود، از یک گونه به نام “زنبورک آتشین” (نام علمی: Pyrrhocoris apterus) استفاده می‌کند. این حشرات قرمز و سیاه جذاب در اروپا رایج هستند، بنابراین می‌توانند به راحتی جمع‌آوری شوند و نیازی به پرورش در آزمایشگاه ندارند.

برای اندازه‌گیری ویژگی‌های آن‌ها، بابیتس زنبورک‌های آتشین را از طریق آزمایش‌های میدانی مورد آزمایش قرار می‌دهد. حشرات در یک زمین دایره‌ای (قطر 55 سانتیمتر و دیواره‌های 46 سانتیمتر) آزاد می‌شوند تا از فرار کردن آنها جلوگیری شود. اشیاء ناشناخته مانند درب‌های لاستیکی در زمین قرار داده می‌شوند و حرکات زنبورک‌های آتشین توسط یک دوربین ضبط می‌شوند. سپس یک برنامه کامپیوتری الگوهای حرکت آنها را تجزیه و تحلیل می‌کند تا ببیند چقدر آن‌ها در زمینه بررسی و تعامل با اشیاء، نوآورانه فعالیت کرده‌اند. یک تا سه روز بعد، حشرات همانند قبل دوباره در محفظه مربوطه قرار می‌گیرند تا ببینند آیا رفتارشان ثابت باقی می‌ماند یا خیر.

تنها زنبورک‌های شجاع به جایی می‌روند که هیچ زنبورک دیگری قبل از آنجا نرفته است. این ویژگی‌ها به صورت نسبی اندازه‌گیری می‌شوند، به عبارتی که بابیتس مشخص می‌کند: “نمی‌توانم بگویم آیا یک زنبورک آتشین شجاع یا خجالتی است؛ فقط می‌توانم بگویم که نسبت به افراد دیگر شجاع‌تر است.”

دو ویژگی دیگر از شخصیت زنبورک‌های آتشین فعالیت و کاوشگری است. بابیتس توضیح می‌دهد: “این دو ویژگی معمولاً مرتبط هستند. درباره فعالیت، می‌خواهید ببینید که هر حشره، چقدر زمان برای کاوش محیط اطراف خود صرف می‌کند” و “کاوشگری بیشتر به خود فضا مرتبط است برخی حشرات، فقط دوطرفه به اطراف حرکت می‌کنند و یک قسمت کوچک از زمین آزمایش را کاوش می‌کنند، در حالی که دیگر حشرات، به دنبال کاوشگری در زوایا و گوشه ها هستند.”

یک ویژگی دیگر که آن‌ها در حال مطالعه آن هستند، اجتماعی بودن است. برای ارزیابی آن در زنبورک‌های آتشین و تشخیص اینکه کدام یک بیشتر اجتماعی هستند، او و همکارانش آزمایش هایی روی حشرات انجام دادند.

این کار چگونه انجام می‌شود؟ شش زنبورک آتشین با رنگ‌های متفاوت در یک زمین دایره‌ای قرار داده می‌شوند و 18 موقعیت مختلف مشخص شده است. اگر دو زنبورک در همان موقعیت و در همان زمان حضور داشته باشند و تعامل فیزیکی داشته باشند، آن‌ها در همان شبکه اجتماعی قرار می‌گیرند. محققان تعداد چنین تعاملاتی که در طی یک دوره 12 ساعته رخ می‌دهد را اندازه‌گیری می‌کنند. همانطور که در انسان‌ها است، برخی از زنبورک‌های آتشین، اجتماعی هستند و برخی ترجیح می‌دهند تنها باشند.

چرا مهم است که حشرات شخصیت داشته باشند؟

بابیتس می‌گوید: “رفتار های حشره، ارتباطش با دیگر حشره ها را تشکیل می دهد و تحت تأثیر مستقیم رفتار کل گروه قرار می‌گیرد.” این همچنین می‌تواند به طور مستقیم بر سلامت و رفاه فردی و همچنین کل گروه تأثیر بگذارد. زنبورک‌های آتشین می‌توانند بیماری‌ها مانند انگل‌ها را به یکدیگر منتقل کنند، بنابراین “حشره ای که ارتباط بیشتری با دیگران دارد، احتمال بیشتری برای انتشار بیماری دارد نسبت به حشره ای که فعالیت کم اجتماعی دارد

عرفان کهن ترابی
عرفان کهن ترابی
هزاران کیلومتر اسکرول کردم تا به هدفم نزدیک تر شوم

ترک پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشتر بخوانید