خانهتکنولوژیآیفون 15 - بررسی کامل امکانات و مشخصات

آیفون 15 – بررسی کامل امکانات و مشخصات

درست زمانی که فکر می‌کردیم آیفون به نقطه اوج خود رسیده، اپل مدل‌های مختلف iPhone 15 را معرفی کرد و همه ما را متعجب ساخت.

آیفون 15 و 15 پلاس بالاخره معرفی شد همچنین مدل‌های Pro چند قابلیت اضافی دارد. به ویژه iPhone 15 Pro Max که تغییرات و ارتقاهای مهمی را تجربه کرده است. بیایید ببینیم چه چیزی این گوشی را به یکی از برترین‌ گوشی ها تبدیل کرده‌است.

ارتقا دوربین در آیفون 15
آیفون 15

اپل می‌گوید که سیستم دوربین در iPhone 15 Pro Max معادل داشتن “7 عدد لنز دوربین در جیب شما” است. البته، این معنایی ندارد که گوشی واقعاً دارای هفت حسگر است آیفون 15 هنوز هم چهار حسگر هست اما به دلیل انعطاف‌پذیری که این دوربین‌ها ارائه می‌دهند، این ادعا تقریباً معتبر است.

شما می‌توانید عکس‌های ماکروی خیره‌کننده و تصاویر فوق‌عریض زیبا بگیرید. بزرگترین ارتقاء، پشتیبانی از زوم 5 برابر با لنز دوربین پریسکوپ جدید است. دوربین اصلی دارای یک حسگر 48 مگاپیکسلی است که می‌تواند سه فاصله کانونی تغییر دهد و همچنین از ضبط ویدیوی ProRes مستقیماً بر روی یک درایو خارجی پشتیبانی می‌کند.

اگر می‌خواهید بعداً به عکس‌های خود کمی اثر زمینه (bokeh) اضافه کنید، iPhone 15 Pro نیز این کار را انجام خواهد داد به دلیل تشخص عمیق هوشمند آن. علاوه بر این، برای ویدیوهای فضایی، آماده شوید؛ فرمت غوالشی تازه‌ای به نام Spatial Videos به زودی در Apple Vision Pro عرضه خواهد شد.

دکمه Action آیفون 15

آیفون 15 Pro دکمه عملیاتی جدیدی را معرفی می‌کند که به شما امکان می‌دهد که علاوه بر خاموش کردن گوشی خود، می‌توانید آن را شخصی‌سازی کنید تا برنامه‌های مورد علاقه‌تان را راه‌اندازی کند، عکس‌های سلفی بگیرد، صدا ضبط کند یا کدهای میانبر اجرا کند.

البته می‌توانید هنوز از آن برای بی صدا کردن گوشی‌تان استفاده کنید، اما دیگر به اندازه فعال کردن یک کلید سریع نیست. حالا باید دکمه را فشار داده و نگه داشته تا احساس لرزش کنید و یک انیمیشن در جزیره پویا ببینید. همچنین می‌توان دکمه را برای وظایف دیگر تنظیم کرد، مانند باز کردن دوربین، شروع ضبط صدا، فعال کردن ویژگی دسترسی مثل بزرگنمایی یا چراغ قوه یا اجرای یک میانبر.

طراحی ظاهری آیفون 15

آیفون 15

همه مدل‌های iPhone 15 با طراحی جدید اپل آشنا شدند که دارای لبه‌های منحنی و نرمتر نسبت به لبه‌های تیز نسل iPhone 14 هستند. لبه‌های منحنی باید باعث کنند نسل iPhone 15 را به طور کلی راحت‌تر برای نگه داشتن کنند.

قاب تیتانیومی با ظاهر فلزی مسطح جایگزین استیل درخشان در iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max شده است که باعث کاهش وزن کلی می‌شود. در واقع، iPhone 15 Pro دارای وزن 6.6 اونس مقابل 7.27 اونس iPhone 14 Pro است، و iPhone 15 Pro Max دارای وزن 7.81 اونس مقابل وزن سنگین 8.47 اونس iPhone 14 Pro Max می‌باشد.

iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max همچنین دارای حاشیه‌های نمایش نسبت به‌نسبت نازک‌تر هستند که باعث ظاهری بیشتر به‌صرفه و زیبا می‌شود. احتمالاً نیز تعمیرات آن‌ها در مقایسه با مدل‌های پیشین iPhone Pro به دلیل پشته‌ی شیشه‌ای که به راحتی جدا می‌شود، آسان‌تر و احتمالاً ارزان‌تر خواهد بود.

رنگ های آیفون 15

آیفون 15

iPhone 15 و iPhone 15 Plus دارای شیشه پشتی جدید اپل با ترکیب رنگی جدید و با بافت مات و مات هستند که در پنج گزینه رنگی عبارت از آبی، صورتی، زرد، سبز و مشکی موجود است.

قاب تیتانیوم iPhone 15 Pro و iPhone 15 Pro Max در گزینه‌های رنگی تیتانیوم طبیعی، تیتانیوم آبی، تیتانیوم سفید و تیتانیوم مشکی موجود است.

پورت USB Type-C در آیفون 15

اپل در نهایت از پورت Lightning برای همه مدل‌های iPhone 15 استفاده نکرده و به جای آن از USB-C استفاده کرده است. اما در iPhone 15 Pro و Pro Max، شما دارای اتصال USB 3 فوق‌سریع هستید که می‌تواند داده‌ها را با سرعت تا 10 گیگابیت بر ثانیه منتقل کند. این بدان معناست که اکنون می‌توانید ویدیوهای ProRes را مستقیماً به یک درایو خارجی ضبط کنید، بدون اینکه فضای ذخیره‌سازی گوشی‌تان را پر کنید. وجود USB Type-C به این معناست که دیگر نیازی به حمل یک کابل Lightning اضافی ندارید.

پردازنده A17 Pro آیفون 15

iPhone 15 Pro Max دارای یک پردازنده ارتقا یافته به نام A17 Pro است. پسوند Pro برای یک تراشه iPhone اولین بار است که به کار می رود زیرا تا کنون اپل این عنوان را فقط برای CPU‌های دسکتاپ استفاده کرده است. واقعیت این است که A17 Pro واقعاً اولین پردازنده در هر محصول مصرف‌کننده است که بر اساس فرآیند 3 نانومتری ساخته شده است، به این معنا که در همان اندازه تعداد بیشتری ترانزیستور جای گرفته است. اپل می‌گوید که این تراشه از 19 میلیارد ترانزیستور تشکیل شده‌است، یک افزایش قابل توجه نسبت به شماره 16 میلیاردی A16 Bionic و افزوده است که هسته‌های قدرتی این تراشه 10 درصد سریع‌تر هستند.

اما پیشرفت واقعی در بخش گرافیک اتفاق افتاده است. A17 Pro دارای یک GPU شش هسته‌ای است که از معماری سایه‌نما کاملاً جدیدی استفاده می‌کند و پشتیبانی از ردیابی پرتوها را معرفی کرده است. این GPU جدید ارائه کننده 20 درصد عملکرد بیشتر در حداکثر عملکرد و بهره‌وری انرژی بهتر است. این ارتقا به iPhone 15 Pro Max این امکان را می‌دهد که بازی‌های کنسولی مانند Resident Evil Village را اجرا کند.

نمایشگر آیفون 15

آیفون 15

اپل در نسل iPhone 15 هیچ تغییری در اندازه معمول نمایشگر خود ایجاد نکرد. با این حال، iPhone 15 و iPhone 15 Plus نمایشگرهای به‌روزشده‌ای با 2000 نیت درخشان‌تر نسبت به نمایشگر iPhone 14 با 1200 نیت دریافت کردند.

iPhone 15: نمایشگر OLED Super Retina XDR با اندازه 6.1 اینچ و فرکانس تازه‌سازی 60Hz
iPhone 15 Plus: نمایشگر OLED Super Retina XDR با اندازه 6.7 اینچ و فرکانس تازه‌سازی 60Hz
iPhone 15 Pro: نمایشگر OLED Super Retina XDR با اندازه 6.1 اینچ، ProMotion 120Hz، نمایش همیشه روشن
iPhone 15 Pro Max: نمایشگر OLED Super Retina XDR با اندازه 6.7 اینچ، ProMotion 120Hz، نمایش همیشه روشن
متاسفانه این امر ناراضی‌کننده است که iPhone 15 و iPhone 15 Plus اپل هنوز دارای نرخ تازه‌سازی 60Hz نسبتاً پایینی هستند، که برای یک گوشی که در سال 2023 با قیمت حداقل 800 دلار عرضه می‌شود، تسلیمی بزرگی است. حتی Google Pixel 7a، دارای نمایشگری با فرکانس تازه‌سازی 90Hz نرم‌تر است. گزارش‌هایی مدعی شدند که اپل و شرکت‌های همکارشان نتوانستند به دلیل ظرفیت محدود تولیدی، نمایشگر با نرخ تازه‌سازی بالا را به iPhone 15 و iPhone 15 Plus اضافه کنند.

دستیار جاده ای ماهواره ای

آخرین ویژگی امنیتی اپل، به نام کمک جاده‌ای از طریق ماهواره، کاربرانی که با مشکلات خودرو در مناطقی با اتصال WiFi یا سیگنال تلفن همراه ندارند را به ماهواره برای کمک متصل می‌کند. این خدمات به مدت دو سال پس از فعالسازی آیفون پشتیبانی شده رایگان است و برای اعضای AAA کار می‌کند. برای کسانی که عضو AAA نیستند، برای استفاده باید هزینه ای را پرداخت کنند.

کمک جاده‌ای از طریق ماهواره با نسل iPhone 15 معرفی شد، اما همچنین توسط نسل iPhone 14 پشتیبانی می‌شود. این ویژگی به‌طور مکمل با ویژگی‌های ایمنی موجود، از جمله تشخص تصادف و خطرناک SOS از طریق ماهواره، همراه است.

باتری آیفون 15

اپل همچنین ظرفیت باتری را فاش نمی‌کند، بنابراین این چیزی است که باید صبر کنیم تا بیشتر بدانیم، اما شرکت اعلام کرده که iPhone 15 می‌تواند تا 20 ساعت پخش ویدئو، 16 ساعت پخش ویدئوی آنلاین و 80 ساعت پخش صدا داشته باشد. این مشابه اعداد اعلام‌شده برای iPhone 14 است.

به عنوان مرجع، در بررسی iPhone 14 ما، متوجه شدیم که این گوشی توانست بیش از یک روز کامل دوام بیاورد، بنابراین امیدواریم iPhone 15 عملکرد بهتری داشته باشد.

نمی‌توانیم درباره باتری صحبت کنیم بدون اشاره به روش جدیدی که گوشی را شارژ می‌کنید، چرا که اپل بالاخره به USB-C متصل شده‌است و پورت Lightning طولانی‌مدت خود را کنار گذاشته‌است. اما در مورد سرعت شارژ، iPhone 15 می‌تواند با سرعت تا 20 وات شارژ شود و همچنین از شارژ بی‌سیم (شامل استاندارد جدید Qi2 برای شارژ بی‌سیم) پشتیبانی می‌کند.

با این حال، هنوز نمی‌دانیم این ویژگی آخر چقدر ارزشمند خواهد بود، با توجه به کمبود شارژرهای بی‌سیم Qi2 با گواهی فعال برای خرید در حال حاضر. در اصل، Qi2 ویژگی آهنربایی‌های درونی تکنولوژی MagSafe اپل را برمی‌گیرد و آن را برای تولیدکنندگان شخص ثالث باز می‌کند. این می‌تواند به این معنا باشد که – زمانی که در نهایت وارد بازار می‌شوند – شارژرهای بی‌سیم با گواهی Qi2 قادر به شارژ آخرین آیفون‌های اپل با سرعت 15 وات خواهند بود؛ چیزی که تنها شارژرهای MagSafe در گذشته قادر به انجام آن بودند.

با وجود اینکه اپل اعلام کرده که مدل‌های iPhone 15 از “شارژرهای بی‌سیم Qi2 آینده برای شارژ بی‌سیم” پشتیبانی می‌کنند، صفحه مشخصات فنی رسمی برای iPhone 15 Pro می‌گوید که دستگاه (و احتمالاً تمام دیگر مدل‌های iPhone 15) از “شارژ بی‌سیم MagSafe تا 15 وات” و “شارژ بی‌سیم Qi تا 7.5 وات” پشتیبانی می‌کند.

اگر به مطالبی درباره موبایل علاقه دارید، می توانید اینجا را کلیک کنید و از بقیه مطالب ما دیدن کنید.

عرفان کهن ترابی
عرفان کهن ترابی
هزاران کیلومتر اسکرول کردم تا به هدفم نزدیک تر شوم

ترک پاسخ

لطفا نظر خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید

بیشتر بخوانید